صبح ساحل در گفت و گو با کارشناسان و مسئولین توانمندی های استان را برای مقابله با تحریم ها بررسی می کند؛

هرمزگان؛ بازوی قدرتمند اقتصاد مقاومتی



صبح ساحل، اقتصادی _  از پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ، 24 سال گذشته است. قدرتهای غربی که نتوانستند توسط نیروی دست نشانده شان -صدام - ایران اسلامی را از پای در آورند جنگ در عرصه های دیگر و یا همان جنگ نرم را آغاز کردند.

تهاجم فرهنگی و جنگ سایبری از روشهایی است که مدتها امریکا برای به زانو درآوردن ایران بکار برده و به کمک این دو روش  جنگی  به مراتب فراگیرتر از آنها را علیه ایران شروع کرده است: جنگی که به آن "جنگ اقتصادی" اطلاق می شود. ناکامی های گسترده این کشورها موجب افزایش تحریم های اقتصادی در برابر مردم ایران شده است.

در همین میان رهبر معظم انقلاب برای جلوگیری از اقدامات خصمانه این کشورها موضوع اجرای اقتصاد مقاومتی را  مطرح کردند.

اقتصادی که مولفه های اساسی آن خصوصی سازی، حمایت از تولید ملی ،فعال سازی واحدهای کوچک و متوسط،مدیریت منابع ارزی ،مدیریت مصرف و تکیه بر اقتصاد دانش بنیان است.

یک کارشناس مسائل اقتصادی می گوید: اقتصاد مقاومتی و یا همان مردمی کردن اقتصاد بهترین روش دفاع در این هجمه است.محبی می افزاید: این نوع از اقتصاد به دنبال کاهش وابستگی به نفت و توجه به علوم دانش بنیان وافزایش تولید ملی است.وی تصریح می کند:مدنظر از این نوع اقتصاد خود اتکایی و دستیابی به رشد اقتصادی است.این استاد دانشگاه می گوید: شناخت ظرفیت های اقتصادی باعث به حداقل رسیدن آسیب پذیری در شرایط فشارهای خارجی می شود.محبی می افزاید: در راستای کاهش وابستگی به نفت باید زیر ساختهای اقتصادی دیگر را شناخت و با برنامه ریزی آنها را به رشد رساند.

در چنین شرایطی استان هرمزگان با وجود جزایر چهارده گانه با عملكردهای مختلف تجاری، توریستی، نظامی، نفتی ، بیش از هزار و 100کیلومتر نوار ساحلی، وجود دو بندر بزرگ اقتصادی مجتمع بندری شهید رجایی وشهید باهنر ، 4منطقه ویژه اقتصادی ،دو منطقه آزاد ، شهرك ها و نواحی صنعتی، دسترسی به انواع شبكه های ترابری زمینی، دریایی، ریلی و هوایی ، وجود ذخایرآبزیان و پتانسیل های معدنی مناسب،استقرار صنایع بزرگ مانند كشتی سازی، فولاد، آلومینیوم، سیمان، پالایشگاه های بزرگ نفت و گاز، موقعیت ویژه ای در راستای تحقق برنامه اقتصاد مقاومتی دارد.

استاندار هرمزگان  با بیان این ظرفیت ها می گوید :گرچه تنگناها، محدودیت ها یی مانند خشكسالی و كم آبی، ضعف مراتع، گرمی و رطوبت هوا، وجود گنبدهای نمكی فراوان در سطح استان، توسعه نامتوازن زیستگاه ها، بویژه زیستگاههای روستایی در گذشته و مناطق روستایی و محروم در استان هرمزگان وجود دارد اما ظرفیت های اقتصادی این استان قابل توجه است.عزیزی می افزاید: بخش صنعت به عنوان مهمترین مزیت نسبی توسعه استان، دارای بیشترین اقدامات توسعه ساز بوده است. وی اشاره می کند: بخش صنعت كه تا قبل از انقلاب با چند كارگاه كوچك و فقط 228 نفر شاغل، بضاعتی اندك و ناچیز داشته اكنون سهمی بیش از 70 هزار فرصت شغلی در اقتصاد استان دارد .یکی از مهمترین بازوهای محکم اقتصادی هرمزگان در اقتصاد مقاومتی وجود منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس است. منطقه ای که با سرمایه گذاری پنج میلیارد و 254میلیون دلاری 23 شرکت بیش از 10 هزار نفر در این منطقه مشغول به کارکرده و قرار است تا پایان برنامه پنجم توسعه 30 هزار نفر درمنطقه مشغول به کار کند.

هندیان مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در این باره می گوید: تا سال 95 ، این منطقه به قطب تولید آلومینیوم با ظرفیت سالانه 500 هزار تن ،قطب تولید فولاد با بیش از 10 میلیون تن ،قطب انرژی با ظرفیت تولید سالانه 3 هزار مگاوات برق و قطب تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی، نفتی و کانتینری با ظرفیت سالانه 70 میلیون تن تبدیل می شود. دسترسی به راههای دریایی، هوایی، ریلی و شوسه و زیر ساخت های لازم در این خصوص و همچنین برخورداری از چندین واحد آبشیرین کن و نیروگاه در حال احداث، منابع عظیم انرژی نفت و گاز و همجواری با نیروگاه 1200مگاواتی بندرعباس و مهمترین معادن سنگ آهن کشور به عنوان مواد اولیه تولید فولاد از مزایا و نقاط قوت منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در بندرعباس است. مزیت مهم دیگر اقتصادی استان هرمزگان وجود بزرگ‌ترین کارخانه کشتی سازی کشور یعنی مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران است که توانایی ساخت 4 فروند کشتی بیش از350 هزار تنی بطور همزمان، تعمیر 60فروند شناور با ظرفیت 80 هزار تن و تعمیر 150 شناور باظرفیت دو هزار و 500 تن را دارد. این شرکت تا کنون غیر از تعمیر کشتی ها توانسته است سه کشتی اقیانوس پیمای کانتینر بر ایران     -اراک،ایران-شهرکرد و ایران -کاشان هرکدام با ظرفیت حمل دو هزار و 200 کانتینر را بسازد و در زمینه ساخت جکت ها و سکوهای نفتی نیز به خودکفایی برسد.

همچنین واقع شدن در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان نقش مهمی به هرمزگان در زمینه صادرات و واردات داده است.در این راستا مجتمع بندری شهید رجایی با در اختیار داشتن90 درصد عملیات کانتینری و53 درصد علمیات صادرات و واردات کشور بعنوان شریان اقتصادی ایران ،هرمزگان را به پایتخت حمل و نقل ایران تبدیل کرده است.

این بندر با 37  خط کشتیرانی دنیا  و 80 کشور در ارتباط است.

صفایی مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان می گوید: بهره‌گیری بیش از دو هزار و 237 کیلومتر ساحل در استان هرمزگان که بیش از نیمی از سواحل جنوب کشور را شامل می‌شود و وجود 72 بندر، این استان را به استانی متمایز و پیشرو در این بخش تبدیل کرده است.

درحال حاضر بندر شهید رجایی به عنوان مهمترین بندر کشور کسب رتبه اول جذب سرمایه‌گذاری در میان کل بنادر کشور را از آن خود کرده است.چشم جهان کارشناس امور بندری می گوید: مجتمع بندری شهید رجایی به علت واقع شدن در درگاه ورودی خلیج فارس به عنوان بندر مطلوب و مناسب است که با ارتقای زیرساخت ها و روساخت های این بندر و ارائه خدمات مناسب و با ثبات، قابلیت تبدیل به هاب منطقه یا بندر نسل سوم را دارد و بدین وسیله می تواند به رشد و صعود بیشتری نیز دست یابد.رشدی که به گفته صدر مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی  می تواند از 80 میلیون تن تخلیه و بارگیری در سال به دو برابر افزایش یابد که این امر با بهره برداری از مرحله دوم  طرح توسعه  این مجتمع  محقق می شود.مرحله دوم طرح توسعه مجتمع بندری شهیدرجایی بندرعباس با هدف ساخت 6 پست اسکله کانتینری و دو حوضچه در ضلع شرقی و غربی پایانه دوم این مجتمع بندری از سال 86آغاز شد که با بهره برداری از آن(تا پایان سال)  امکان پهلوگیری شناورهایی با ظرفیت صد و 45 هزار تن و شناورهای کانتینری نسل هفتم با ظرفیت 12 هزار  دستگاه کانتینر فراهم می شود.

مزیت مهم دیگراقتصادی هرمزگان وجود 2 منطقه آزاد است که ظرفیت سرمایه گذاری خارجی را بیشتر امکانپذیر می سازد.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان امور اقتصادی و دارایی هرمزگان می گوید: در مناطق آزاد تسهیلاتی مانند معافیت از مالیات برای هر نوع فعالیت اقتصادی در نظر گرفته شده که این امر شرایط را  برای جذب سرمایه گذاری داخلی وخارجی در هرمزگان بیشتر از استانهای دیگر کرده است.وجود این ظرفیت ها و دسترسی آسان به  حمل و نقل دریایی،جاده ای و ریلی  بگونه ایست که بیش از 9درصد سرمایه گذاری خارجی دراستان هرمزگان انجام می گیرد. از سوی دیگر وجود 151 معدن فعال با دارا بودن ظرفیت یک میلیارد و 400 میلیون تن مواد معدنی مختلف جلوه ویژه ای به هرمزگان داده است. رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت می گوید: صنعت و معدن در اشتغال پایدار ،افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه کشور نقش مهمی دارد.

عبدلی زاده می افزاید: معدن سنگ آهن ، سنگ گچ، كروميت ، منگنز ، پتاس ، نمك، خاک سرخ ،سنگ  چینی و سنگ لاشه از معادن شاخص در استان هرمزگان است. اما در این میان معدن خاک سرخ که در جزیره هرمز وجود دارد از نظر کیفیت و مرغوبیت در کل کره زمین نمونه ندارد.

زرنگاری رئیس شوری اسلامی این جزیره می گوید:ذخیره این معدن هم اکنون 200 هزار تن است. مزیت های دیگری که استان هرمزگان را به یکی از شاخص های مهم در اقتصاد مقاومتی تبدیل می کندبرخورداري از منابع متنوع آبزيان دريايي و قابليت هاي فراوان براي آبزي پروري و کشاورزی است.

مدیرکل شیلات هرمزگان می گوید: وجود 50هزار هکتار اراضی مستعد برای تولید میگوی پرورشی، 13 مرکز تکثیر لارو میگو با قابلیت تولید هزار و 160 میلیون قطعه لارو در سال، وجود 5 سایت پرورش میگو و 4 سایت دارای زیر ساخت آماده و وجود حدود پنج هزار هکتار سطح مفید قابل کشت در مزارع پرورش میگو  از مهمترین ظرفیت های شیلاتی استان هرمزگان است. میرزاده می افزاید: پرورش صدف مرواريد ساز و توليد مرواريد در شهرستان بندرلنگه و كيش ، توانمندی تولید 123 هزار تن ماهیان دریایی ، توان توليد بيش از 90 هزار تن ماهي از طريق پرورش ماهي در قفس ، امکان احداث مراکز تکثیر ماهیان دریایی در استان برای تامین بچه ماهی مورد نیاز، تكثير و پرورش گياهان دريايي از جمله جلبك هاي دريايي و وجود گونه های بومی اقتصادی و تجاری قابل پرورش در استان ازدیگر این ظرفیت هاست.علاوه بر آن استان هرمزگان دارای ظرفیت هایی چون 52 مرکز تخلیه صید ؛ 22 بندر صیادی،34 واحد صنعتی ، دارابودن مناطق آزاد قشم و کيش به عنوان مناطق صيادي و اقتصادي است. وجود این ظرفیت ها استان هرمزگان را به  قطب فعال در زمینه صید وصیادی در کشور  تبدیل کرده است.به گونه ای که هرمزگان با صید سالانه 143 هزار تن آبزی با کمک 28هزار و 300 صیاد و با استفاده از 4 هزار فروند شناور صیادی  رتبه اول  صیدآبزیان در کشور را دارد. همچنین استان هرمزگان به دلیل برخورداري از شرايط خاص و متفاوت آب و هوايي، يكي از استان هاي مستعد كشور برای توسعه زیر ساخت های كشاورزي است. هرمزگان با دارا بودن 154 هزار هکتار زمین کشاورزی  و تولید دو میلیون و 200 هزار تن انواع  محصول باغی و زراعی  رتبه دوم تولید محصولات کشاورزی را دارد.آنچه مسلم است با توجه بیشتر به زیر ساخت های اقتصادی استان هرمزگان و توسعه این ظرفیت ها وبدنبال آن افزایش تولید ملی می توان هرمزگان را به یکی از بازوهای قدرتمند اقتصاد مقاومتی تبدیل کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها